Met het ouder worden, heb ik veel meer aan mijn hoofd dan vroeger, ik werd werd mogelijks ook gewoon een stuk vergeetachtiger. Misschien heb ik een deel van mijn geheugen aan mijn kind overgedragen. Hoe dan ook, ik kan niet meer zonder to do lijstjes. Overal had ik ze liggen, die to do lijstjes. Telkens ik iets gedaan heb, werd er iets afgestreept, het ene al belangrijker dan het ander. Sommige dingen staan er weken, maanden op, omdat het leuk zou zijn mocht het gedaan zijn, maar niet direct moet. Het overzicht gaat verloren hierdoor. Hoe maak ik hier nu toch een succesverhaal van?

Wat niet werkte

  • Lijstjes opdelen in veel kleine taken: Zo had ik alvast het gevoel dat ik veel deed als ik veel kon schrappen. Maar als je natuurlijk ipv schoonmaken schrijft stof afdoen, dweilen, stofzuigen … dan lijkt het veel maar is het uiteindelijk toch gewoon schoonmaken.
  • Lijstjes hermaken: Dit was mijn eerste plan, elke week de lijstjes opnieuw maken. Op het nieuwe lijstje zet je de afgestreepte dingen dan niet meer. Hier kroop vooral veel werk en tijd in.
  • Lijstjes per categorie: Werk, thuis, geschenken, klusjes, poetsen … dit resulteerde in een teveel aan to do lijstjes die overal rondslingerden en waar ik dan vergat naar te kijken.

Wat wel werkt

  • Nadenken wat je op je lijstje zet: Is het iets wat je meteen kan doen en geen extra effort vraagt? Gebruik dan het clean as you go principe. Bijvoorbeeld een lamp die plots niet meer werkt en je hebt er nog eentje liggen. Dan doe je het meteen en zet je het niet op je lijstje. Als je de laatste lamp gebruikt, kan je wel op je lijstje zetten dat je nieuwe moet halen.
  • Twee lijstjes: maak een ‘eerste prioriteit’-lijstje en een ‘leuk indien’-lijstje. Op het eerste plaats je alle dringende zaken en dit lijstje bekijk je dagelijks. Op het tweede plaats je de zaken die je leuk zou vinden mocht het gedaan zijn, maar waar eigenlijk geen haast achter zit. Dit kan je dan wekelijks bekijken of opnemen als je eens een vrij moment hebt. Af en toe kan je ook bekijken of er geen zaken moeten verschuiven tussen deze twee to do lijsten.
  • Digitaal lijstje op smartphone: Om het overzicht te bewaren en dus het bos door de bomen te zien tussen de afgecheckte taken, kan je gemakkelijk een app gebruiken in je smartphone waarbij je dan de afgevinkte zaken kunt verbergen. Geen onoverzichtelijke to do lijstjes meer en je hebt je lijstje zo goed als altijd op zak. 

Hoe zorgen jullie dat je niets vergeet? Gebruiken jullie to do lijstjes?

Op zoek naar meer tips? Je vind ze terug onder de rubriek Tips en trics.

2 Replies to “To do lijstjes succesvol gebruiken

  1. Ik vind lijstje altijd moeilijk. Ik heb altijd de neiging om tussendoor van alles bij te schrijven, waardoor ik het lijstje nooit klaar krijg.

    1. Hoeft ook nooit klaar te zijn, lijstjes zijn een work in progress die continu veranderen. Een app maakt het wel een stuk overzichtelijker dan papier, het lijkt dan minder lang omdat hetgeen je afstreept ook onzichtbaar wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.