Zelf heb ik niet echt het gevoel een ‘lastig’ kind in huis te hebben. Ik lees nu eenmaal graag opvoed-boeken omdat ik de inzichten verrijkend vind. Toen ik het boek Lastige kinderen, heb jij even geluk van Berthold Gunster kreeg toegestuurd, was ik dan ook in de wolken. Ik volg namelijk al enige jaren zijn inspirerende ideeën over omdenken.

Wat vond ik er nu van?

De omdenk-theorie komt alvast mooi terug in dit boek, gekaderd met levensechte praktijkvoorbeelden en zinvolle argumenten. Berthold heeft een vlotte pen.

Voor het vormgeven van zijn betoog, vertrekt hij vanuit vier simpeler vragen waardoor het voor de lezer erg goed te volgen is.

  1. Wat is het probleem?
  2. Is het echt een probleem?
  3. Ben jij het probleem?
  4. Is het de bedoeling?

De vragen zorgen voor een goed opgebouwde structuur en worden op het einde van het boek nog eens samengevat en geduid met real-life voorbeelden.

De inzichten an sich zijn voor mij niet volledig nieuw. Ik vind dingen terug die ik ook vind bij de theoriën van Thomas Gordon en Alfie Kohn (of toch alvast mijn interpretatie van deze zaken). Sommige zaken pas ik dan ook al onbewust toe. Ik denk hierbij aan opvoeden vs zorgen voor, waarbij we dingen uitleggen en doen in het hier en nu. Niet zomaar regels omleggen ‘omdat ik het zeg’ of ‘omdat het later nodig is’. Hiermee helpen we niet enkel de kinderen maar leren we ook voldoende respect te hebben voor onszelf. Het doel van ouder zijn is toch om kinderen te leren zelfstandig te denken en zelf beslissingen te leren nemen. Wij zijn er voor hen, zij niet voor ons. Dit is in mijn ogen dan ook onvoorwaardelijke liefde.

Stop met opvoeden

Onderwijs

Ook het onderwijs wordt in het boek aan de tand gevoeld. Ik vond de argumenten zeer rakend en het heeft me ergens wel aan het denken gezet. Volgens mij had de schrijver hier gerust een volledig boek aan kunnen wijden. Vooral de onderdelen rond talentontwikkeling vind ik erg interessant. Want inderdaad jongeren (en zelfs veel volwassenen zoals ikzelf) hebben vaak geen idee wat ze willen of waar hun passie ligt. En mede de wat-zou-moeten manier van ons onderwijs – ik durf het zelfs breder te trekken tot onze maatschappij – zorgt ervoor dat we het contact met ons diepere ‘weten’ verliezen.

Maatwerk zou hier mogelijks een oplossing kunnen bieden maar dan vraag ik me ook af of zo iets wel haalbaar is en of dit dan wel zijn vruchten zou afwerpen.

Mijn conclusie

We moeten leren om coachende ouders, verzorgers en leerkrachten te zijn die het kind begeleiden eerder dan te gaan opvoeden. De shockerende slogan op de achterzijde van het boek bevat dus wel degelijk waarheid, maar om die te vatten moet je echt het boek gaan lezen. Ik denk dat deze manier van omgaan met kinderen er wel voor kan zorgen dat we competente volwassenen op de wereld zetten die voor zichzelf durven kiezen en opgroeien tot gelukkige mensen.

Give away

Ben je mega benieuwd geworden of wil je wel eens lezen hoe dat omdenken dan in elkaar zit in relatie tot opvoeding? Ik mag een exemplaar van dit boek weggeven. Om kans te maken, laat in een reactie hieronder, op facebook of op instagram weten dat je meedoet.

Daarnaast zou ik het leuk vinden (niet verplicht) als je:

  • me ook volgt op facebook of instagram
  • omdenken volgt op facebook
  • de winactie deelt op social media
  • je vrienden tagt om ook mee te doen
Deelnemen kan tot en met 3 mei 2018. De dag na afloop maak ik de winnaar bekend op site en/of via social media, hierbij gebruik ik enkel de naam van de deelnemer. De winnaar dient zich binnen de 48u te melden. Zo niet, wordt een andere winnaar gekozen. Over de uitslag van een give away wordt geen discussies gevoerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *