Gezond en vers koken, ik vind dat heel belangrijk. Wij eten al een periode ook koolhydraat-arm. Dat eten, dat is toch altijd een hele opdracht vind ik, boodschappen doen, zorgen dat je alles hebt, klaarmaken … Gelukkig is manlief bij ons de chefkok in huis en neemt hij het merendeel van de moeite hiervoor op zich.

Boodschappen

Boodschappen doen wij meestal samen, in het weekend. Tijdens de week gaat een van beiden (meestal mijn echtgenoot, ik geef dat toe) nog eens naar de winkel om wat bijkomende zaken te halen zoals extra groentjes of fruit, vooral de verse spullen kan je niet te ver vooraf kopen. Eigenlijk is dat dus best een opgave.

Voor ons zoontje er was, en in het begin toen hij nog heel klein was, hadden we – naar ons gedacht – DE oplossing hiervoor gevonden: maaltijdboxen. Een lange tijd schaften wij die maaltijdboxen aan, dit zie je nu bij ons bijvoorbeeld nog aan de leuke snijplankjes die we kregen als trouwe klant. We combineerden dit in de eerste levensjaren van onze kleine spruit nog eens met collect and go (dank je wel gratis bonnen uit de geschenkdozen) zodat we zo weinig mogelijk tijd moesten verdoen aan boodschappen.

Ondertussen doen we beiden niet meer, boodschappen laten klaarzetten, omdat het wel wat kost zonder die gratis bonnen. Daarnaast hadden we ook wel wat vreemde ervaringen, vb. wanneer er iets niet was, kregen we een vreemd alternatief (zoals veel te veel kaas).

Maaltijdboxen doen we dan weer niet meer omdat zoonlief niet alles lustte en ook best wel veel pasta’s in de recepten naar voor kwamen. Dit laatste is lastig, gezien we het laatste jaar toch zoveel mogelijk koolhydraat-arm-achtig proberen te eten. Eigenlijk hoop ik stiekem dat ze hier ook wat mogelijkheden voorzien, wie weet kunnen wij dan weer wat tijd sparen.

Hoe zou dat er dan uit kunnen zien?

Ter inspiratie werk ik graag eens een van de Hello Fresh gerechtjes uit, zoals wij die zouden klaarmaken met onze huidige manier van eten. Wie weet passen ze zo hun aanbod weer wat aan en kunnen wij vers blijven eten maar met wat minder boodschappen doen? Wat dacht je van een aanpassing van het recept voor Zweedse gehaktballetjes?

Ik deel het recept voor 3 personen omdat we zelf ook altijd voor 3 koken, behalve de dagen dat zoonlief op school een warme maaltijd verorbert.

 Wat heb je nodig?

  • Een sjalot
  • 1 ei
  • 0.5 tl kaneel
  • 3 el cranberry saus (bokaal)
  • 2 à 3 broccoli’s
  • Verse peterselie
  • 400 gr gehakt
  • Kruidenkaas
  • Nootmuskaat
  • Peper en zout
  • Olijfolie
Koken

Hoe ga je te werk?

  • Snijd de bloem van de broccoli in roosjes en de steel in blokjes. Snipper de sjalot zeer fijn en snij de verse bladpeterselie ook fijn.
  • Splits de eidooier van het eiwit. Het eiwit heb je niet nodig (hier kan je eventueel merengue mee maken). Meng in een kom het gehakt met de sjalot, de kaneel, een flinke snuf nootmuskaat, de eidooier en het grootste deel van de bladpeterselie. Breng op smaak met peper en zout. Draai per persoon een 4-tal balletjes.
  • Breng water aan de kook in een pan met deksel. Voeg een snuf zout en de broccoli toe. Kook de broccoli, afgedekt een 10-tal minuten, tot ze voldoende zacht is. Giet af en laat uitstomen zonder deksel. Breng op smaak met peper en zout. Voeg de kruidenkaas toe en mix de broccoli met een staafmixer tot een smeuïge puree.
  • Verhit ondertussen de olijfolie in een koekenpan met deksel op middelhoog vuur. Bak de gehaktballetjes in 2 – 3 minuten rondom bruin. Verlaag het vuur naar middellaag en bak de gehaktballetjes, afgedekt, 4 – 5 minuten, of tot ze gaar zijn. Roer in de laatste minuut de cranberrysaus en een scheut water door het bakvet van de gehaktballetjes en breng op smaak met peper en zout.
  • Verdeel de broccolipuree over de borden. Schep de gehaktballetjes erbij en schenk de saus over de gehaktballetjes en de broccoli. Garneer met de resterende bladpeterselie.
broccoli gehakt

Smakelijk!

PS: meer recepten of inspiratie? Lees dan mijn foodartikelen !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *