Even geleden werd onze work-life balance volledig omgegooid door de coronapandemie. We waren niet meer fysiek welkom op de werkvloer, maar moesten onze eigen woonkamer zien om te toveren in de ideale werkplek. Anders gezegd: thuiswerken werd de nieuwe norm. Nu, ongeveer twee jaar later, mogen we terug naar kantoor. 

Toch zien veel bazen voornamelijk de voordelen van hybride werken waardoor we nog steeds, meestal twee dagen per week, vanuit onze eigen stek werken. Om die reden maken we dit plekje best zo aangenaam mogelijk, niet? Deze tips helpen jou als telewerkende mama. 

Creëer de ideale lichtinval  

Niets zo vervelend als de zon die schijnt op het scherm van je laptop. Zeker nu we nog steeds aan het verbouwen zijn merk ik dit enorm. Investeer daarom in kwaliteitsvolle gordijnen waarmee je de lichtinval op je werkplek aanpast. Heb je toch liever wat meer zon in huis? Dan doe je ze gewoonweg iets meer open. Super praktisch dus! Vergeet ook niet dat gordijnen mee de uitstraling van je interieur bepalen. Hou je van een gezellige sfeer? Ga dan voor stoffen gordijnen in een warme kleur. Ben je een hippe mama die van veel kleur houdt? Durf eens voor gewaagdere kleur te gaan zoals roze. 

Verlichting zorgt voor de juiste sfeer 

Nu de winter voor de deur staat, wordt het steeds sneller donker. Overdag profiteer je  enkele uren van de natuurlijke lichtinval op je werkplek. Eens de zon onder is, zorgt de juiste verlichting voor een aangename sfeer. Hou je graag je concentratie erbij? Kies dan voor een fel licht dat je hersenen wakker houdt. Wanneer je de laatste uren van je werkdag liever doorbrengt in een gezellige setting ga je het best voor wat geler licht. Let wel op want voorbijgangers kijken makkelijker bij je binnen in huis wanneer het buiten donker is. Hiervoor zijn overgordijnen dan weer een goede oplossing.  

Geen rommel op je bureau

Is jouw werplek een ophoping van gebruikte kopjes, papier van koekjes,  pakketjes en andere zaken die blijven liggen? Dit zorgt (bij mij alvast en mogelijks bij veel telewerkende mama’s) voor overprikkeling en onrust in het hoofd waardoor ik me minder goed kan focussen. Een vrolijke, maar opgeruimde plek creëren doe je door spullen uit kiezen waar je blij van wordt. Zo kies je bijvoorbeeld voor een leuk notitieboekje. Liefst leg ik alles mooi in mijn bureaulade zodat ik alles snel terug vind, ik vind dit een pak aangenamer dan een rommelig pennenbakje op mijn werktafel. Maak er ook een gewoonte van om aan het einde van de dag te kijken wat er weg kan en wat je naar de vaatwasser kunt brengen, neem eventueel ook de vaat van je thuiswerkende man mee.

Verbeter je concentratie door planten

Het weer mag dan wel opnieuw wat grijzer en kouder worden, dat wil echter niet zeggen dat je werkplek er ook zo moet uitzien. Haal daarom wat groen in huis en maak je bureau wat  vrolijker met groen. Planten zorgen namelijk niet enkel voor een levendiger interieur, ze werken ook nog eens luchtzuiverend. Op die manier doe je je werk in een frisse, gezonde omgeving. Nog een leuk weetje: groene vrienden op je werkplek verbeteren je concentratie doordat het kijken naar natuur een herstellende werking heeft. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat planten op kantoor de creativiteit en productiviteit van werknemers kunnen verhogen. Zeker een must dus voor lange werkdagen achter het scherm van je laptop! 

Op zoek naar meer tips? Je vind ze terug onder de rubriek Tips en trics.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.